วันเสาร์ที่ 19 กุมภาพันธ์ พ.ศ. 2565

Technology criticism and data literacy: The case for an augmented understanding of media literacy

 Technology criticism and data literacy: The case for an augmented understanding of media literacy

https://drive.google.com/file/d/1cMUjeNT_2EEyzZ1QQNtW2CIp-Cu0F3pL/view?usp=sharing

ABSTRACT

 Reviewing the history of media literacy education might help us to identify how creating media as an approach can contribute to fostering knowledge, understanding technical issues, and to establishing a critical attitude towards technology and data. In a society where digital devices and services are omnipresent and decisions are increasingly based on data, critical analysis must penetrate beyond the “outer shell” of machines – their interfaces – through the technology itself, and the data, and algorithms, which make these devices and services function. Because technology and data constitute the basis of all communication and collaboration, media literate individuals must in the future also have a sound understanding of technology and data literacy. This article examines the relevance of this broader definition of literacy and delivers a forward-looking defense of media literacy education in schools. It also posits the thesis that the digital transformation represents a challenge, which is confronting society, politics, and education alike.

การทบทวนประวัติของการศึกษาด้านการรู้หนังสือสื่ออาจช่วยให้เราสามารถระบุได้ว่าการสร้างสื่อเป็นแนวทางสามารถนําไปสู่การส่งเสริมความรู้ความเข้าใจในประเด็นทางเทคนิคและการสร้างทัศนคติที่สําคัญต่อเทคโนโลยีและข้อมูลได้อย่างไร ในสังคมที่อุปกรณ์และบริการดิจิทัลมีอยู่ทุกหนทุกแห่งและการตัดสินใจขึ้นอยู่กับข้อมูลมากขึ้นการวิเคราะห์ที่สําคัญจะต้องเจาะเกิน "เปลือกนอก" ของเครื่องจักร - อินเทอร์เฟซของพวกเขา - ผ่านเทคโนโลยีและข้อมูลและอัลกอริทึมซึ่งทําให้อุปกรณ์และบริการเหล่านี้ทํางานได้ เนื่องจากเทคโนโลยีและข้อมูลเป็นพื้นฐานของการสื่อสารและการทํางานร่วมกันทั้งหมดบุคคลที่มีความรู้ด้านสื่อจึงต้องมีความเข้าใจในเทคโนโลยีและการรู้ข้อมูล บทความนี้ตรวจสอบความเกี่ยวข้องของคําจํากัดความที่กว้างขึ้นของการรู้หนังสือนี้และให้การป้องกันที่คาดการณ์ล่วงหน้าของการศึกษาการรู้หนังสือสื่อในโรงเรียน นอกจากนี้ยังก่อให้เกิดวิทยานิพนธ์ว่าการเปลี่ยนแปลงทางดิจิทัลแสดงถึงความท้าทายซึ่งกําลังเผชิญหน้ากับสังคมการเมืองและการศึกษาเหมือนกัน

เอกสารอ้างอิง

KNAUS, T. Technology criticism and data literacy: The case for an augmented understanding of media literacy. Journal of Media Literacy Education, v. 12, n. 3, p. 616, 14 dez. 2020



ไม่มีความคิดเห็น:

แสดงความคิดเห็น